back

Верховна Рада України ухвалила держбюджет на 2023 рік

04 листопада 2022

3 листопада 2022 року, Верховна Рада України схвалила проект Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» у другому читанні та в цілому.

«За результатами зустрічей з нашими міжнародними партнерами, опрацювання висновків і пропозицій Верховної Ради України до проекту Державного бюджету на 2023 рік, узгоджувальних нарад та консультацій Уряд підготував проект державного бюджету до другого читання.

Ми спільно шукали рішення для посилення міжнародної підтримки у наступному році не тільки для вирішення нагальних проблем, пов’язаних із відбудовою критичної інфраструктури та соціальною підтримкою громадян, але й піднімали питання подальшого відновлення країни», – зазначив Міністр фінансів України Сергій Марченко під час виступу в парламенті.

Загалом при доопрацюванні проекту бюджету враховано близько 60 % правок та пропозицій народних депутатів.

«Своєчасне прийняття головного фінансового документа країни дозволяє нам продовжити діалог з нашими міжнародними партнерами щодо пошуку джерел фінансування дефіциту та підтримки України в боротьбі із збройною агресією рф», – підкреслив Сергій Марченко та подякував депутатам за конструктивну роботу в комітетах та у стінах парламенту, за співпрацю з Урядом та Міністерством фінансів України.

Головне з виступу Сергія Марченка під час презентації Державного бюджету на 2023 рік до другого читання:

Щодо макропоказників

Прогноз реального зростання ВВП у 2023 році скориговано на більш консервативні припущення темпів відновлення економіки (порівняно з попереднім прогнозом).

Також були враховані високі безпекові ризики та ризики, пов’язані із продовженням атак рф на об’єкти енергетичної системи та інші об’єкти критичної інфраструктури України.

Прогноз реального зростання ВВП - 3,2 % замість попереднього прогнозу в 4,6 %.

Прогноз інфляції у 2023 році зменшено з 30 % до 28 % (у вимірі грудень до грудня).

Прогноз номінального ВВП на 2023 рік було скориговано на 120 млрд грн до 6 трлн 280 млрд гривень.

Більш оптимістичні очікування щодо фінансової підтримки з боку міжнародних партнерів зумовили коригування припущення щодо обмінного курсу гривні до долара США.

На кінець року він становитиме 45,8 грн за дол. США (замість 50 грн за дол. США у попередньому прогнозі). Припущення щодо середньорічного значення обмінного курсу залишилось без змін (42,2 грн за дол. США).

Щодо доходів

Доходи проекту державного бюджету на 2023 рік передбачено у сумі 1 трлн 330 млрд грн, у тому числі доходи загального фонду – 1 трлн 173 млрд грн та доходи спеціального фонду – 156 млрд гривень.

Доходи пропонується збільшити порівняно з першим читанням на 50 млрд грн, у тому числі за загальним фондом – на 26 млрд грн, а за спеціальним фондом – на 24 млрд гривень.

Основними факторами, які вплинули на перегляд прогнозу доходів до другого читання, є:

  • врахування пропозицій, наведених у Бюджетних висновках Верховної Ради України;
  • норми закону щодо змін до Податкового кодексу України стосовно ставок акцизного податку на пальне,
  • а також скоригованих макропоказників.

За загальним фондом передбачено збільшення:

  • по податку та збору на доходи фізичних осіб на 15 млрд грн (за рахунок перегляду макропоказників та удосконалення підходів в прогнозуванні ПДФО);
  • ПДВ із ввезених товарів на 27 млрд грн (за рахунок підвищення ставок в оподаткуванні пального з 7 % до 20 %);
  • коштів, що перераховуються НБУ, на 35,5 млрд грн (у зв’язку із врахуванням уточненої інформації Національного банку про суму прибутку).

При цьому за загальним фондом планується зменшення:

  • податку на прибуток на 21 млрд грн (через зменшення прибутку прибуткових підприємств);
  • рентної плати за видобування природного газу на 23 млрд грн (у зв’язку із змінами в оподаткуванні природного газу щодо бази оподаткування);
  • ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування на 6 млрд грн (за рахунок зміни макропоказників та зменшення споживчих витрат).

За спеціальним фондом передбачено збільшення:

  • акцизного податку з пального на 7 млрд грн (за рахунок повернення довоєнних ставок оподаткування);
  • коштів, що перераховуються НБУ, на 16 млрд грн;
  • грантів на 442 млн грн (за програмами міжнародної підтримки для МОЗ та Мінреінтеграції).

Дефіцит

При доопрацюванні проекту держбюджету до другого читання було збільшено дефіцит на 17 млрд грн (до 20,6 % ВВП).

Дефіцит планується профінансувати за рахунок збільшення зовнішніх запозичень. Відповідно на цю суму зросте обсяг державного боргу.

У результаті прогнозний обсяг державного боргу в еквіваленті у національній валюті передбачено в абсолютному значенні 6 трлн 423 млрд гривень.

Щодо видатків

Видатки державного бюджету до другого читання збільшено порівняно з першим читанням на 67 млрд гривень. Вони становитимуть 2 трлн 640 млрд грн, у тому числі загального фонду – 2 трлн 312 млрд грн та спеціального фонду – 328 млрд гривень.

Ресурс на національну безпеку і оборону порівняно з першим читанням не змінився та становить близько 50 % всього бюджету. Це 1 трлн 141 млрд грн або 18,2 % ВВП (загальний фонд – 1 трлн 6 млрд грн, спеціальний фонд – 115 млрд грн, державні гарантії – до 20 млрд грн).

Для вирішення питань соціального та економічного характеру передбачено збільшення видатків державного бюджету, зокрема на:

  • виплату пенсій – на 39 млрд грн (до 272 млрд грн);
  • фонд ліквідації наслідків збройної агресії – на 16 млрд грн (до 35,5 млрд гривень).

Визначені такі напрями спрямування коштів фонду:

  • будівництво та ремонт громадських будівель, об’єктів критичної інфраструктури;
  • забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб та осіб, які втратили житло внаслідок бойових дій;
  • закупівля шкільних автобусів та спеціального транспорту для закладів охорони здоров’я та комунальних підприємств;
  • на освіту збільшено видатки на 555 млн грн, зокрема на розвиток дистанційної форми навчання 150 млн грн, на забезпечення проведення зовнішнього незалежного оцінювання 215 млн грн;
  • на культуру на 235 млн грн, у тому числі для забезпечення реалізації проектів Українським культурним фондом та Українським інститутом книги;
  • для надання пільгових іпотечних кредитів внутрішньо переміщеним особам – 20 млн гривень.

Окрім того, здійснено перерозподіл видатків між розпорядниками бюджетних коштів та за окремими бюджетними програмами з метою їх оптимізації та урахування пропозицій народних депутатів.

Зокрема, передбачено нову бюджетну програму «Державний фонд регіонального розвитку» у сумі 2 млрд гривень.