back

Порядок оформлення дозволу на видалення дерев

19 жовтня 2021

Порядок оформлення дозволу на видалення зелених насаджень у межах населених пунктів  регулюється Постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2006 року № 1045, за межами населених пунктів  – відповідними тимчасовими порядками, які затверджуються рішеннями на сесіях районних рад народних депутатів на підставі ч. 2 ст. 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Таким чином, як в межах населених пунктів, так і на території районів за межами населених пунктів правовий порядок визначає лише вісім випадків, при виникненні яких у підприємства або фізичної особи-підприємця та/або звичайного громадянина України виникає право видалити зелене насадження:                 

будівництва об’єкта архітектури;

знесення аварійних, сухостійних і фаутних дерев, а також самосійних і порослевих дерев з діаметром кореневої шийки не більш як 5 сантиметрів;

ліквідації аварійної ситуації на інженерних мережах населеного пункту;

відновлення світлового режиму в житловому приміщенні, що затіняється деревами;

проведення ремонтних та експлуатаційних робіт в охоронній зоні повітряних ліній електропередачі, на трансформаторній підстанції і розподільному пункті системи енергопостачання, мережі водо-, теплопостачання та водовідведення, телекомунікаційній і кабельній електромережі;

досягнення деревом вікової межі; провадження господарської діяльності на території розсадників з вирощування декоративних дерев та кущів;

ліквідації наслідків стихійного лиха, аварійної та надзвичайної ситуації.   Видалення зелених насаджень може проводитися лише після отримання документу, який посвідчує право на проведення таких робіт.                                             

 Слід пам’ятати, що відповідно до ч.4 ст.28 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» юридичним або фізичним особам  дозволяється негайне видалення пошкоджених дерев або кущів (їх частин), якщо стан таких пошкоджених зелених насаджень загрожує життю, здоров’ю громадян, а також майну громадян та/або юридичних осіб. В цьому випадку дозвільні документи оформляються після фактично проведених робіт і є доказом їх законності. За загальним правилом видалення зелених насаджень на території населеного пункту здійснюється за рішенням виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (далі – компетентний орган) на підставі ордера.                                                         

Для отримання ордера зацікавлена особа звертається до сільської, селищної, міської ради із заявою про видалення зелених насаджень. При чому звертатися може як фізична особа (житель цього населеного пункту, користувач земельної ділянки тощо) так і юридична особа (балансоутримувач, комунальне підприємство, приватне підприємство тощо). Після отримання заяви компетентний орган утворює комісію, до складу якої входять представники заявника, власника земельної ділянки (користувача), компетентного органу, територіального органу Держекоінспекції, а у разі потреби – балансоутримувача території та комунального підприємства, що здійснює утримання зелених насаджень. У випадку видалення зелених насаджень у зв’язку з будівництвом об’єкта архітектури, до складу комісії включається представник фізичної або юридичної особи, яка має намір щодо забудови території. У разі надходження повідомлень про відмову від участі представників територіального органу Держекоінспекції та заінтересованих організацій склад комісії затверджується без таких представників. Комісія у п’ятиденний строк після її затвердження визначає стан зелених насаджень, розташованих на земельній ділянці, і їх відновну вартість та складає акт обстеження тих насаджень, що підлягають видаленню.            

Відновна вартість визначається згідно з методикою визначення відновної вартості зелених насаджень, затвердженою Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України № 127 від 12.05.09 року. (далі – Методика). Відповідно до п. 2.1. Методики, відновна вартість дерев та кущів складається із вартості їх створення (посадки) та утримання за попередні роки з урахуванням характеристик, які визначають їх цінність за формулою, передбаченою цією Методикою. Компетентний орган приймає рішення про видалення зелених насаджень і видає заявнику його копію для оплати відновної вартості зелених насаджень, що підлягають видаленню. Ордер на видалення зелених насаджень компетентний орган видає не пізніше наступного робочого дня після подання заявником документа про сплату відновної вартості зелених насаджень, що підлягають видаленню.            

Сплата відновної вартості зелених насаджень не проводиться у разі:

будівництва об’єктів, що споруджуються за рахунок коштів державного чи місцевого бюджету;

знесення аварійних, сухостійних і фаутних дерев, а також самосійних і порослевих дерев з діаметром кореневої шийки не більш як 5 сантиметрів; ліквідації аварійної ситуації на інженерних мережах населеного пункту;

відновлення світлового режиму в житловому приміщенні, що затіняється деревами;

проведення ремонтних та експлуатаційних робіт в охоронній зоні повітряних ліній електропередачі, на трансформаторній підстанції і розподільному пункті системи енергопостачання, мережі водо-, теплопостачання та водовідведення, телекомунікаційній і кабельній електромережі;

досягнення деревом вікової межі; провадження господарської діяльності на території розсадників з вирощування декоративних дерев та кущів; ліквідації наслідків стихійного лиха, аварійної та надзвичайної ситуації;

будівництва культових будівель та будівель, необхідних для їх обслуговування, що здійснюється релігійними організаціями, статути (положення) яких зареєстровано в установленому законом порядку (за умови погодження такого будівництва з Мінприроди та Держкомнацрелігій).

Відновна вартість зелених насаджень не сплачується також в інших випадках, передбачених пунктом 6 Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах. Видалення зелених насаджень у зв’язку з будівництвом об’єктів архітектури до прийняття їх в експлуатацію здійснюється на підставі документів, визначених частиною першою статті 34 Закону України “Про регулювання містобудівної діяльності” (на підставі документів, які надають право на виконання будівельних робіт), а розмір їх відновної вартості зменшується на суму, передбачену в проектній документації на озеленення прибудинкової території. Окрім того, Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» передбачає, що підготовчі роботи з видалення зелених насаджень замовник може здійснювати на підставі зареєстрованої декларації про початок виконання підготовчих робіт.  Після прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, видалення зелених насаджень проводиться на підставі ордера. Враховуючи наведене вище, особи, які здійснюють зрізання дерев повинні мати ордер на видалення зелених насаджень, або інший документ, який підтверджує законність проведення таких робіт. Мешканці мають право попросити цих осіб надати їм можливість ознайомитися з такими документами. Якщо запитувані документи з будь-яких причин не були надані для ознайомлення, слід попередити цих осіб про передбачену законодавством відповідальність за незаконність таких дій та про ваш намір їх оскаржити. Для цього слід записати прізвище, ім’я та по батькові осіб, що зрізують дерева, їх посаду, звернутися (по телефону чи письмово в порядку Закону України «Про доступ до публічної інформації») до сільської, селищної, міської ради та уточнити, чи дійсно приймалося рішення про видалення дерев на даній території. У разі підтвердження безпідставності зрізання дерев, такі дії можуть бути оскаржені до сільської, селищної, міської ради або територіального органу Держекоінспекції. Вимоги до оформлення скарги та порядок її розгляду регулюються Законом України «Про звернення громадян». Знищення або пошкодження зелених насаджень, окремих дерев, чагарників, газонів, квітників та інших об’єктів озеленення в населених пунктах, невжиття заходів для їх охорони, а також самовільне перенесення в інші місця під час забудови окремих ділянок, зайнятих об’єктами озеленення, – тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від 170 до 510 грн. і на посадових осіб або фізичних осіб – підприємців – від 510 грн. до 850 грн. (ст. 153 Кодексу України про адміністративні правопорушення). Окрім адміністративної відповідальності винна особа несе матеріальну відповідальність та зобов’язується відшкодувати завдану матеріальну шкоду. Розмір завданої матеріальної шкоди визначається згідно з Таксами для обчислення розміру шкоди, заподіяної підприємствами, установами, організаціями та громадянами зеленим насадженням у межах міст та інших населених пунктів, затвердженими Постановою КМУ № 559 від 08.04.99 року, і є значно більшим від розміру адміністративного штрафу. Так для прикладу за кожне знищене або пошкоджене до ступеня припинення росту дерево, діаметр якого біля шийки кореня становив 18,1 – 22 см. відшкодовується матеріальна шкода у розмірі 550грн.