back

Архів – як галузь життєдіяльності суспільства

19 листопада 2012

Як і кожна галузь життєдіяльності суспільства, архівна розвивається керуючись Конституцією України, Законами України та нормативно-правовими актами України.

Закон України "Про Національний архівний фонд і архівні установи", введений в дію 24 грудня 1993 року. Саме цей день тепер є днем працівників архівних установ України.

Державну політику у сфері архівної справи і діловодства визначає Верховна Рада України, яка вирішила у 2001 році внести зміни до зазначеного Закону, і з 15 грудня 2001 року Закон зі змінами набрав чинності.

Обновлений Закон регулює відносини, пов'язані із формуванням, обліком, зберіганням і використанням Національного архівного фонду, інші основні питання архівної справи.

Важливим у визначенні терміну архівний документ, тобто документ, який повинен зберігатися постійно, з огляду на значущість або цінність документа для власника чи держави є те,що це об'єкт рухомого майна, а сам Національний архівний фонд - сукупність архівних документів, що відображають історію духовного і матеріального життя українського народу та інших народів, мають культурну цінність і є надбанням української нації.

Архівна ж установа, /відділ/ чи підрозділ забезпечують облік і зберігання архівних документів, використання відомостей, що в них містяться та формує На¬ціональний архівний фонд /або здійснює управління, науково-дослідну та інформаційну діяльність у сфері архівної справи і діловодства.

Національний архівний фонд України є складовою частиною вітчизняної і світової культурної спадщини та інформаційних ресурсів суспільства, перебуває під охороною держави і призначений для задоволення інформаційних потреб суспільства і держави, реалізації прав та за¬конних інтересів кожної людини. Тому юридичні та фізичні особи зобов'язані забезпечити збереженість Національного архівного фонду та сприяти його поповненню.

Внесення документів до Національного архівного фонду або вилучення документів з нього здійснюється на підставі експертизи їх цінності відповідною комісією.

Експертиза цінності документів проводиться за ініціативою їх власника або державної установи за згодою власника. У разі виникнення загрози знищення або значного погіршення стану зазначених документів їх власник зобов'язаний повідомити про це державну архівну установу для організації експертизи цінності цих документів.

Документи вносяться до Національного архівного фонду впорядкованими за рахунок власника відповідно до поставлених вимог.

Спори між архівною установою і власником документів з питань експертизи їх цінності, внесення документів до Національного архівного фонду чи вилучення з нього вирішується у судовому порядку.

Державна реєстрація документів Національного архівного фонду проводиться безоплатно.

Право власності на документи Національного архівного фонду охороняється законом.

Є документи, що являють собою власність держави, є- що представляють власність територіальних громад. Власник володіє, користується і розпоряджається документами НАФ з урахуванням обмежень, передбачених законом. Власник документів НАФ та інші особи, які користуються зазначеними документами, не мають права їх знищувати, пошкоджувати або змінювати зміст цих документів. Документи обох зазначених форм власності не можуть бути об'єктом приватизації, куплі-продажу, застави, інших угод пов'язаних з передачею права власності і надаються лише в тимчасове користування.

Власник документів НАФ, який не забезпечує їх належної збереженості, може бути за рішенням суду позбавлений права власності на ці документи.

Архівні установи, у власності яких перебувають документи НАФ, зобов'язані дотримуватися встановленого порядку їх обліку.

Порядок забезпечення збереженості документів НАФ установлено статтею тринадцятою Закону України " Про Національний архівний фонд та архівні установи". Власники документів зобов'язані утримувати в належному стані будівлі і приміщення архіву, підтримувати необхідний технологічний режим в приміщенні з документами, іншим чином забезпечувати їх збереженість. Забороняється розміщення архіву в приміщенні, що не відповідає вимогам зберігання документів та охорони праці працівників та користувачів.

Громадяни України мають право користуватися документами НАФ або їх копіями на підставі особистої заяви і документа, що посвідчує особу. Особи ж за службовим завданням - по документу, що підтверджує їх повноваження.

Архівні установи мають право відмовляти в доступі до документів НАФ, що належать державі, неповнолітнім особам, особам що визнані судом недієздатними та особам, територіальним громадам, які грубо порушували порядок користування архівними документами.

Доступ до документів НАФ, що містять конфіденційну інформацію про особу, а також створюють загрозу для життя чи недоторканості житла громадян, обмежується на 75 років від часу створення цих документів, якщо інше не передбачено законом. Раніше зазначеного строку доступ здійснюється з дозволу громадянина, права та законні інтереси якого можуть бути порушені, а в разі його смерті - з дозволу спадкоємців. Передача документів за договором визначається умовами в договорі подальшого користування ними, які визначає власник. Можуть встановлюватися обмеження доступу до документів НАФ на вимогу власника документів. Проте ці обмеження не поширюються на працівників архівних Державних установ, суду, правоохоронних, контрольно-ревізійних та податкових органів, які виконують службові завдання.

Архівні установи надають документи НАФ для користування фізичним та юридичним особам, видають архівні довідки, копії документів, витяги з них чи повідомляють про документи, в яких містяться відомості, що можуть бути використані, публікують і експонують, в іншій формі популяризують архівні документи, сприяють ефективному використанню відомостей, що містяться в документах Національного архівного фонду.

Законом передбачаються і обов'язки користувачів документами фонду.

Місцеву державну архівну установу в районі представляє архівний відділ райдержадміністрації. На підприємствах, в організаціях і установах створюються свої архівні підрозділи для тимчасового зберігання архівних документів, що нагромаджуються за час їх діяльності, використання відомостей, що містяться в цих документах для службових, виробничих, наукових та інших цілей, а також для захисту прав і законних інтересів громадян.

Після закінчення строків тимчасового зберігання документів у підрозділах організацій і установ, їх зобов'язані передати у відповідному порядку до місцевої державної установи /архівний відділ райдержадміністрації/. У разі ліквідації чи реорганізації підприємств, організацій, установ, документи передаються архівному відділу ліквідаційною комісією.

Об'єднання громадян і релігійні організації, підприємства, установи, організації, засновані на приватній формі власності, мають право створювати архівні підрозділи для постійного або тимчасового зберігання документів чи передавати їх на зберігання архівному відділу райдержадміністрації.

У разі ліквідації підприємства, об'єднання ліквідаційна комісія зобов'язана забезпечити збереженість їх архівних документів і за погодженням з архівним відділом райдержадміністрації визначити місце подальшого зберігання архівних документів.

Надання платних послуг архівними установами передбачено статтею 35 Закону України "Про Національний архівний фонд і архівні установи".

За плату проводяться послуги з використання фізичними та юридичними особами відомостей, що містяться в архівних документах, роботи, пов'язані з науково-технічним опрацюванням і забезпеченням збереженості архівних документів, що є власністю держави, територіальних громад, фізичних і юридичних осіб на договірних засадах.

Надання архівних довідок, необхідних для забезпечення соціального захисту громадян, надання фізичним особам для користування в читальному залі архівної установи архівних документів та архівних довідок судам, правоохоронним, контрольно-ревізійним органам а також юридичним і фізичним особам, які передали зазначені документи на зберігання, здійснюється безоплатно.

Працівники архівів, користувачі, документами НАФ та інші особи, винні у недбалому зберіганні, псуванні, знищенні, підробленні, прихо¬вуванні, розкра¬дан¬ні, незаконному вивезенню за межі України або незаконній передачі іншій особі документів НАФ або документів, що підлягають внесенню до нього, а також у незаконному доступі до зазначених документів та в інших порушеннях законодавства про НАФ та архівні установи, несуть відповідальність згідно із законом.

Застосування адміністративних стягнень або кримінального покарання не звільняє винного у порушенні законодавства про Національний архівний фонд та архівні установи від обов'язку відшкодувати шкоду, завдану власнику документів НАФ або уповноваженій ним особі. Спори пов'язані з відшкодуванням шкоди, завданої власнику документів, вирішуються в судовому порядку.

Стаття 92 зазначає міри попередження та розміри накладення штрафу на громадян за порушення Закону України "Про Національний архівний фонд і архівні установи"

Начальник архівного відділу Т.Г.Вовк