Ніжинська РДА
Анонси













Реформи в Україні

Назад

ЩО ПОТРІБНО ЗНАТИ ВЛАСНИКУ ЗЕМЕЛЬНОЇ ЧАСТКИ (ПАЮ)

Шановний власник земельної частки (паю)!

Земельна реформа в Україні дала змогу кожному члену сільськогосподарського підприємства та пенсіонеру з їх числа отримати власний, земельний наділ.

Селяни тривалий час були позбавлені найголовнішого права – права розпоряджатися своєю власністю. Багато з них вже померли, так і не скориставшись економічними перевагами володіння землею.

Проте кожен власник земельної ділянки повинен мати право на власний розсуд розпоряджатися своєю землею. Для цього і впроваджувалася земельна реформа. Тому лише Вам, як землевласнику, вирішувати: чи продавати землю, чи здавати її в оренду або ж власноруч обробляти.

Нині реформування земельних відносин в Україні – на фінішній прямій.

Що дасть запровадження ринку землі пересічному селянинові? Які вигоди від цього він зможе набути?

На ці та інші запитання дає відповіді проект Закону України “Про ринок земель”.

Чи зможе одна особа скупити всі землі на території одного району, області?

Ні, не зможе. Максимальні площі земель у власності однієї особи становитимуть для: Полісся – 1500 га, Лісостепу – 1750 га, Степу – 2100 га, Карпат – 900 га, Криму – 1100 гектарів, але, у будь-якому випадку, у власності однієї особи на всій території країни не зможе бути більше 2100 га сільськогосподарських земель.

Які переваги матимуть молоді спеціалісти та особи, котрі господарюють на землі, при купівлі сільськогосподарських земель?

Таким особам надається право купувати земельні ділянки сільськогосподарського призначення з розстроченням платежу терміном на 5 років.

Чи зможуть банки скупити значні площі земель сільськогосподарського призначення?

Ні, не зможуть. Земельні ділянки, на які звертається стягнення по неповернутому кредиту, підлягають продажу на прилюдних торгах і не переходять у власність банку.

Чи зможуть скупити землю спекулянти для перепродажу?

Ні, не зможуть. Встановлюватимуться високі ставки державного мита при перепродажу сільськогосподарських земель, які унеможливлять спекулятивні оборудки із землею.

Яким чином власник зможе розпорядитися своєю ділянкою?

Власник земельної ділянки зможе самостійно господарювати на ній, здавати її в оренду, продати, подарувати, передати у спадщину, надати в заставу банку для отримання кредиту тощо. Але поспішати з продажем земельної ділянки навряд чи варто, тому що з розвитком ринку землі її вартість, а також розмір орендної плати стрімко та постійно зростатимуть.

Якою повинна бути орендна плата за земельну частку (пай)?

Якщо натепер орендна плата за земельну частку (пай) становить у середньому 300-350 гривень за 1 гектар ріллі, то після запровадження ринку земель вона швидко зростатиме до 600-700 гривень і з розвитком ринкових відносин буде й надалі неухильно збільшуватися.

Чи зможуть іноземці набувати у власність землі сільськогосподарського призначення?

Ні, не зможуть. Вони матимуть право лише орендувати землі сільськогосподарського призначення у громадян України. Юридичні особи також не матимуть права на придбання сільськогосподарських земель, а тому ринок земель буде повністю закритий для капіталу іноземного походження.

Які правовстановлюючі документи повинен мати власник земельної ділянки, щоб вільно нею розпоряджатися?

Основним документом, що посвідчує право на землю, є державний акт на право власності на земельну ділянку. Цей документ дає право володіти, користуватися та розпоряджатися земельною ділянкою.

Хто зможе набувати у власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва?

Набувачами земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва зможуть бути виключно:

• громадяни України;

• фермерські господарства;

• держава та органи місцевого самоврядування.

Прес-служба Головного управління

Держкомзему у Чернігівській області

Реформування земельних відносин в Україні

Реформування земельних відносин в Україні здійснюється два десятиліття. Це тернистий і складний шлях до запровадження цивілізованого ринку земель.

Головним кроком до введення в обіг земель сільськогосподарського призначення має бути скасування мораторію на відчуження земельних ділянок сільськогосподарського призначення, який обмежує конституційні права власників земельних ділянок. Адже мораторій (замість вирішення існуючих проблем) призводить до нагромадження нових.

Формування ринку земель сільгосппризначення є одним із найбільш дискусійних і заполітизованих питань аграрної політики в Україні. У суспільстві точаться запеклі дискусії щодо цього. За словами Міністра аграрної політики та продовольства України Миколи Присяжнюка «...українці з острахом ставляться до земельної реформи та запровадження ринку землі сільгосппризначення, оскільки не розуміють до кінця суті справи, а у суспільній свідомості панують міфи, які нагнітають панічні настрої».

Сьогодні і громадяни, і більшість політичних сил визнають, що запровадження формування ринку земель сільгосппризначення на часі. Його буде сформовано за умови належного нормативно-правового забезпечення та встановлення засад його функціонування.

Відповідно до положень законопроекту «Про ринок земель» набувачами земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за цивільно-правовими угодами мають бути лише: громадяни України; фермерські господарства; держава в особі Державного агентства земельних ресурсів України; територіальні громади в особі відповідних органів місцевого самоврядування.

Забороняється участь іноземного капіталу у придбанні земель сільськогосподарського призначення, що унеможливить втрату Україною позицій щодо виробництва продовольства. Адже вітчизняні сільгосптоваровиробники у найближчі 5-7 років неспроможні на рівних конкурувати із іноземним капіталом.

Для недопущення спекуляції земельними ділянками запроваджуються диференційовані ставки державного мита за посвідчення угод, за якими відбувається перехід прав на земельні ділянки (від 60 відсотків нормативної грошової оцінки – при відчуженні на п"ятий, до 100 відсотків – при відчуженні за перший рік).

Граничний розмір земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва у приватній власності однієї особи в цілому по Україні не може перевищувати 2100 гектарів, у тому числі для: Полісся – 1500; Лісостепу – 1750; Степу – 2100; Карпатської гірської області – 900; Кримської гірської області – 1100 га.

Постає питання щодо управління землями сільськогосподарського призначення державної власності, що перебувають у запасі та резерві за межами населених пунктів, площа яких складає 2,9 млн. га. Необхідно забезпечити перехід у державну власність земельних ділянок, власники яких померли, за відсутності спадкоємців (відумерла спадщина), орієнтовна площа яких складає 1,8 млн. га. Гострою проблемою, яка потребує вирішення в площині земельних реформ, є не витребувані земельні частки (паї) на площі 1,4 млн. га (330 тис. земельних часток). У процесі консолідації земель на часі перерозподіл колишніх земель колективної власності (проектні польові шляхи, лісосмуги, господарські двори тощо) орієнтовною площею 550 тис. га.

Таким чином, у активний господарський оборот будуть залучені 6,65 млн. га сільгоспземель, які у даний час не використовуються або використовуються без достатніх правових підстав.

Запроваджується переважне право на придбання земельних ділянок сільськогосподарського призначення приватної власності у разі їх продажу, що дозволить створити потужний регуляторний інструмент для подолання парцеляції земель як найбільш негативного наслідку проведеної в Україні земельної реформи.

З метою мінімізації негативних наслідків подрібнення земельних фондів великих колективних сільськогосподарських підприємств проектом врегульовується питання консолідації земель.

Проектом закону передбачено регулювання земель, пов"язаних із земельними ділянками, на яких розташовані багаторічні насадження та меліоративні системи. Врегульовано питання щодо обмеження можливості зміни цільового призначення земельних ділянок протягом 10 років після їх придбання.

Передбачаються системні заходи щодо запобігання тіньовим оборудкам із земельними ділянками, а саме:

– встановлюються обмеження щодо придбання земель пов"язаними особами, що додатково забезпечить попередження надмірної концентрації земель в одних руках;

- передбачається, що покупець ділянки буде зобов"язаний подавати декларацію про свою непов"язаність із суб"єктами господарювання, які вже володіють землями сільгосппризначення;

– у разі придбання земель вартістю понад 150 тис.грн. (25-30 га) покупець зобов"язаний буде декларувати джерела відповідних доходів (згідно із Законом України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму»).

Передбачається, що Закон України «Про ринок земель» буде прийнятий та введений у дію восени 2011 року, що дозволить запровадити ринковий обіг земель сільськогосподарського призначення з 1 січня 2012 року. Загалом доопрацювання та подання на розгляд парламенту проекту закону України «Про ринок земель» вже прийнято в першому читанні, він дозволить максимально пришвидшити формування законодавчої бази ринкових земельних відносин.

Міністерство аграрної політики та продовольства України, Держземагентство для прискорення впровадження ринку земель сільгосппризначення на доручення Президента та реалізації урядових рішень працює над удосконаленням законодавчої та нормативної бази з цього важливого питання.

Запровадження повноцінного ринку земель сільськогосподарського призначення та його ефективного державного регулювання в Україні дозволить забезпечити реалізацію цілої низки важливих на сьогодні проблем, зокрема:

– повноцінну реалізацію права приватної власності та інших прав на земельні ділянки всіма суб"єктами земельних відносин;

– створення сприятливого ринкового середовища, що забезпечує постійний перехід речових прав на нерухоме майно до найбільш ефективних власників;

– кардинальне підвищення інвестиційної привабливості сільського господарства;

– раціональний перерозподіл та оптимізацію використання земель;

– встановлення об"єктивної ринкової вартості земельних ділянок у процесі їх економічного обороту;

– підвищення ефективності використання природно-ресурсного потенціалу земель та забезпечення стратегічної продовольчої безпеки держави;

– безперешкодний доступ громадян до землі як ресурсу людського розвитку;

– збереження та створення робочих місць у сільській місцевості;

– покращення транспарентності земельних відносин;

– стимулювання розвитку інститутів громадянського суспільства у питаннях захисту прав власників земельних ділянок.

Світовий досвід показує, що регулювати ринок земель набагато ефективніше, ніж заганяти його в тінь. Законодавство багатьох європейських країн передбачає існування системи регулювання обороту земель сільгосппризначення, маючи, з огляду на характерні історичні чи національні особливості, економічну чи соціальну ситуацію в кожній країні, свої відмінності.

Таким чином прийняття Закону «Про ринок земель»:

– розблокує проведення земельних торгів щодо вільних земельних ділянок та прав оренди на них;

– створить законодавчі умови для зняття мораторію;

– сформує коло набувачів земельних ділянок сільгосппризначення: громадяни України, фермерські господарства, держава та органи місцевого самоврядування;

– обмежить участь іноземного капіталу;

– припинить спекуляцію земельними ділянками;

– встановить заборону надмірної концентрації земельних ділянок;

– визначить державний орган з управління землями сільгосппризначення державної власності (Державне агентство земельних ресурсів);

– забезпечить стале землекористування шляхом визначення механізму консолідації земель сільгосппризначення.

Міністр аграрної політики України Микола Присяжнюк вважає, що «...земельна реформа за своєю суттю не дорівнює лише введенню ринку землі сільськогосподарського призначення. «Це цілий комплекс стратегічних заходів, таких як: створення прозорого ринку землі, залучення фінансових ресурсів у сферу АПК, охорона родючості грунтів, інвентаризація, розмежування земель державної та коліунальної власності, встановлення меж населених пунктів, демаркація державного кордону, створення електронного загальнодержавного земельного кадастру..». і «...завершення земельної реформи – один з пріоритетів влади… Це дуже сміливе і відповідальне рішення. Проте сьогодні влада розуміє і глибоко усвідомлює, що без завершення земельної реформи не можливий подальший економічний розвиток аграрного сектору та й країни в цілому».

ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ АГРОПРОМИСЛОВОГО РОЗВИТКУ

ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ, ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ

ДЕРЖКОМЗЕМУ В ОБЛАСТІ

Підвищення ефективності висвітлення здійснюваних в Україні реформ

На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 29 вересня 2010 року № 1912-р щодо проведення органами виконавчої влади системної роз"яснювальної роботи з пріоритетних питань державної політики, розпорядження обласної державної адміністрації від 25 травня 2011 року №187 «Щодо підвищення ефективності висвітлення здійснюваних в Україні реформ» головою райдержадміністрації в.Л.Другаковим було прийняте відповідне розпорядження.

Згідно розпорядження керівниками структурних підрозділів районної державної адміністрації, виконавчими комітетам селищної, сільських рад:

- забезпечується належне планування роботи з роз"яснення заходів органів виконавчої влади, які здійснюються у межах реалізації системних соціально-економічних реформ або відповідають іншим пріоритетним напрямкам діяльності Кабінету Міністрів України;

- визначено посадових осіб, уповноважених надавати роз"яснення щодо найважливіших заходів органів виконавчої влади, які потребують висвітлення шляхом проведення брифінгів, прес-конференцій, зустрічей з представниками громадських організацій, а також інших інформаційних заходів;

- запроваджено на офіційному веб-сайті районної державної адміністрації, сайтах структурних підрозділів райдержадміністрації спеціальну постійно діючу рубрику, присвячену здійснюваним в Україні реформам.

Контроль за виконанням розпорядження покладено на керівника апарату райдержадміністрації Коник Т.П.

Діалог з підприємцями - основа здійснення реформ

Вирішення проблем економічного і соціального розвитку держави неможливе без формування конкурентоспроможного підприємницького середовища та посилення його впливу на розв"язання державних проблем.

Спільне бажання почути проблеми та шляхи їх вирішення, обмінятись досвідом роботи виконавчої влади та представників малого та середнього бізнесу зібрало керівника району, управління економіки та підприємців у залі засідань райдержадміністрації.

На забезпеченні співпраці районної держадміністрації з підприємницькими колами та шляхах удосконалення підтримки та розвитку підприємництва під час наради наголошував голова райдержадміністрації Володимир Другаков.

Про інвентаризацію незадіяних приміщень, які можна використати для ведення бізнесу, роботу Дозвільного центру розповів начальник управління економіки райдержадміністрації Вадим Шелест.

Головний спеціаліст управління економіки Ніна Кулініч закцентувала увагу зібрання на тому, що відповідно до «Програми розвитку малого підприємництва Ніжинського району на 2011-2012 роки» в районі оголошений конкурс інвестиційних бізнес-проектів по пріоритетних напрямках розвитку малого підприємництва. Переможці конкурсу отримають безвідсоткову фінансову допомогу на поворотній основі та часткове відшкодування відсотків по кредитах, якими користуються суб"єкти підприємницької діяльності.

Активну участь у обговоренні взяли приватні підприємці Мороз Ігор Григорович, Діденчук Микола Омельянович та директор ТОВ АТП «Відродження» Зюба Ігор Вікторович.

Підтримка підприємництва та пошук шляхів вирішення проблем, що йому заважають, є саме тією сферою соціально-економічного розвитку, в якій співпраця влади та громадськості може принести наочні результати. Указом Президента України від 27 квітня 2011 року № 504/2011 затверджено Національний план дій на 2011 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010–2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава».

Національний план передбачає дерегуляцію усіх сфер життя, в тому числі й підприємництва.

Планується подальше скорочення переліку документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, передача територіальним представництвам центральних органів виконавчої влади та місцевим державним адміністраціям повноважень на видачу цих документів. Також будуть скорочені строки оформлення ліцензій, уніфіковані принципи та процедури їх отримання; удосконалена система надання адміністративних послуг. Передбачається продовження спрощення процедури відкриття бізнесу, розширення мережі об"єктів інфраструктури підтримки підприємництва тощо. Загалом для спрощення дозвільних процедур планується розробити та ухвалити близько 30 нормативно-правових актів.

За словами підприємців основними факторами, які гальмують їх розвиток є: організаційно-правові труднощі започаткування бізнесу, неоднозначність та суперечливість чинної нормативно-правової бази, несприятлива податкова політика, непомірний тягар оподаткування, недостатність професійних знань та досвіду тих, хто займається малим та середнім бізнесом.

У формі діалогу обговорено заходи щодо усунення перешкод, які стоять на заваді діяльності підприємців. Внесені під час обговорення пропозиції направлені до облдержадміністрації, де вони будуть узагальнені та направлені до Кабінету Міністрів України.

Також в ході наради з метою залучення суб"єктів підприємницької діяльності до формування державної регуляторної політики і державної політики у сфері підприємництва, запровадження прозорого механізму їх участі у підготовці проектів рішень органів виконавчої влади на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 18 травня 2011 року №526 «Про утворення регіональних галузевих рад підприємців в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі» на включення до складу регіональної ради підприємців від району було обрано двох приватних підприємців - Лобаня Олександра Павловича та Мороза Ігора Григоровича.

Підсумовуючи засідання, Володимир Другаков відмітив, що такі зустрічі сприяють виробленню ефективних механізмів взаємодії у проведенні реформ, дозволяють забезпечити реалізацію співпраці влади і бізнесу. При цьому, райдержадміністрація готова підтримати напрацювання та ініціативи підприємницького середовища, спрямовані на покращення бізнес-клімату в районі.

На перспективу такі зустрічі заплановано проводити щомісячно.
Головний спеціаліст
управління економіки РДА
Ніна Кулініч

Назад



28 Вересня 2017 11:18
14 Вересня 2017 15:34
17 Серпня 2017 08:18
11 Серпня 2017 10:28
08 Серпня 2017 11:20
04 Серпня 2017 12:41
26 Липня 2017 16:45
12 Липня 2017 14:53
04 Липня 2017 09:51
21 Червня 2017 10:44
25 Травня 2017 16:02
21 Квітня 2017 08:22